Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2007 23:52 - За правата...
Автор: monologa Категория: Политика   
Прочетен: 1086 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 02.04.2007 15:05


Някой може ли да ми каже какво са правата? Стига сме говорили за нещо, което дори не сме способни да дефинираме! Уж не можело само със задължения и отговорности, а когато споменем думата “право” и започваме да се оправдаваме. Не знаем какво да правим с правата си, но се оплакваме от задълженията.

По принцип правото е нещо, което съществува без обяснение. Да имаш право не означава да си прав. Правото ми се полага естествено. Не е необходимо да обосновавам наличието му или да се занимавам със защитата. Правото е едно такова нещо, което се подразбира от само себе си.

А бе какво значи “Имате право да мълчите!”? Не, имам право да говоря! Аз искам да говоря! Това е естествено положение. Какъв абсурд е това да ми бъде отнето правото да имам право!

Омръзна ми да слушам само за задължения. Те са необходими като последица и основание за упражняване на правото. Но самоизмама и излишно напрягане на силите е да се съсредоточавам върху задълженията без да регистрирам правата.

Човек придобива правото да съществува в момента, в който изплаче за първи път, стресиран от първата глътка “чист” въздух. Ето това  е право! Кой смее да оспорва?! Едва ли някой знае със точност колко деца се раждат всеки ден и едва ли е необходимо да бъдат прецизно преброявани. Всяко новородено е допълнителен член в световното семейство – диша от въздуха на другите, черпи от техните ресурси, отнема от тяхното внимание. Но то има право на това! Рядко едно дете е нерадост и това по – скоро е последица от задължения, отколкото от права. Светът не бива ощетен с всеки следващ жител в неговия клубен списък. Не! Става по – богат, обновен, запазва способността си да възпроизвежда и дарява живот!

Замислям се за малкия свят, в който по право живеем всеки ден – за нашия клуб, за нашето обкръжение.

Всеки човек е с вродена способност да създава контакти, има естествена нужда да общува, да обменя, да търси, да дава... Има право да съществува в света. Има право да участва в малкия свят на собствените си приятели. Те от своя страна също по право живеят в неговия свят без това да пречи на този на останалите.

Оплетох се във философстване, а исках да се изразя ясно.

Ти имаш право да съществуваш. Той има право да съществува. Тя има право да съществува. Ние имаме право да съществуваме. Вие също имате право да съществувате. Те имат право да съществуват.

Питате се какво правя? Близо до ума – спрягам глагола “имам право да съществувам”. О, няма такъв? Има! Има! И ако всички те имат право... моля, кажете къде съм АЗ?! Ако всички имат право да съществуват и от това не е засегнат никой, то тогава, за Бога, оставете ме и аз да имам право да съществувам! Имам право!

Нима в редица от цифри от 1 до 10 някоя от тях няма право да съществува, а е задължена да замълчи, когато дойде нейният ред?! Нима една цифра ощетява, застрашава, ограбва останалите или може би само тези, които са около нея? Знам, че говоря врели – некипели. Опитвам се да кажа, че ако ти си 2, а аз 9 – това не ти дава право да си по-  приближена до единицата, а мен не ме задължава да се държа неадекватно спрямо останалите. Ние с теб, двойке, си имаме специфично уникално място в редицата. И двете имаме право да съществуваме в нея, за да я правим пълна. Иначе нещо липсва!

Не съм задължена да се оправдавам пред теб, защитавайки правото си на съществуване!

Ние просто сме различни, но единицата не може нито без теб, нито без мен! Тя също има право да съществува! Ако е важна за теб, не й отнемай правото!

Имате право да мълчите?! Имате право да говорите!

Имате право! Ей, имате право!

Но аз също!




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monologa
Категория: Регионални
Прочетен: 6448511
Постинги: 102
Коментари: 1656
Гласове: 4468
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031